تمامی مطالب مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد.درصورت مغایرت از گزارش پست استفاده کنید.

جستجو

تبلیغات


سیم محافظ هوائی

    - مقدمه

           خطوط هوائی انتقال انرژی به علت داشتن مسیرهای طولانی و قرارگرفتن در محیط آزاد ، دائماً تحت تأثیر شرایط جوی محیط اطراف خود قرار دارند . گاهی این شرایط می توانند موجبات بروز اشکال در کار خطوط انتقال و در نتیجه بروز اختلال در شبکه را فراهم کنند . بنابراین جهت تداوم کار شبکه و عدم خروج خط لازم است تا حد امکان از وقوع این اشکالات جلوگیری نمود. یکی از عوامل مهم جوی که همواره تداوم برقرسانی خطوط انتقال را تهدید می کند صاعقه است . به دلیل بلند بودن ارتفاع برجهای انتقال نیرو و بعضاً پهن بودن سر دکلها احتمال برخورد صاعقه با برج و هادیهای خطوط انتقال بسیار بیشتر از احتمال برخورد صاعقه با زمین مجاور آن می باشد . خصوصاً در قسمتهائی که خط انتقال از مناطق دشت و هموار عبور می کند به علت نبودن عوارض مرتقع دیگر ، احتمال برخورد صاعقه با شبکه انتقال باز هم بیشتر می شود . لذا بایستی پس از اصابت صاعقه به شبکه انتقال باز هم بیشتر می شود . لذا بایستی پس از اصابت صاعقه به سیستم انتقال نیرو ، با ایجاد مسیرهای مناسب جریان به طریقی از اثرات بعدی آن جلوگیری بعمل آورد .

     

    سیم محافظ هوائی :

           وظیفه اصلی سیم محافظ هوائی که در بالای برج و در ارتباط فیزیکی با بدنه آن نصب می گردد حفاظت سیستم انتقال انرژی در مقابل اصابت مستقیم صاعقه به سیم هادی و ولتاژ القائی در هادیها در اثر اصابت صاعقه به زمین اطراف خط می باشد .

           سیم محافظ هوائی طوری نصب می گردد که زاویه حفاظت مناسبی برای هادیهای خط فراهم آورد . در صورتی که این زاویه نتواند توسط یک سیم تأمین شود دو سیم محافظ کشیده می شود . سیم محافظ هوائی مستقیماً به برج متصل می شود و بدین ترتیب جریانهای ناشی از تخلیه جوی و رعد و برق را به زمین منتقل می کند . از طرفی سیم محافظ وظیفه انتقال جریانهای اتصال کوتاه به زمین را هم عهده دار بوده و از لحاظ مکانیکی نیز بایستی مقاومت کششی مناسب را دارا باشد .

    جنس سیم های هوایی

            جنس هادی های خطوط انتقال انرژی درشبکه های هوایی توزیع ، باید به گونه ای باشد که علاوه بر رسانایی الکتریکی مورد نیاز ، استقامت مکانیکی مناسب را داشته و در مقابل رطوبت و گازهای شیمیایی موجود در هوا مقاوم بوده ، به آسانی دچار خوردگی یا فرسایش نگردد. سیم های شبکه توزیع برق شهری و روستایی را می توان به صورت هوایی لخت و یا روپوش دار و به صورت هادی های عایق شده ، نصب و مورد استفاده قرار داد. امروزه تحقیقات و تکامل گونه های جدیدی از هادی های هوایی شبکه های انتقال و توزیع در دست تهیه و اجرا می باشد. متداول ترین سیم های هوایی در شبکه توزیع ، از جنس آلومینیوم و یا آلومینیوم تقویت شده با مغز فولاد و مس می باشد که فقط در موارد و گونه های خاصی از دیگر گونه های آن ها  از جمله سیم فولادی استفاده می شود.

     1-آلومینیوم

            در سال های اولیه ، هادی های خطوط هوایی توزیع ، از جنس مس انتخاب می شد ولی بعدها ، برای این کار آلومینیوم نیز مورد استفاده قرار گرفت. امروزه، به علت وزن سبکتر و قیمت کمتر به غیر از شبکه های فشار ضغیف با کاربرد انبوه ، هادی های آلومینیومی با انجام فرآیندهایی برای تقویت مقاومت مکانیکی آن ها در شبکه های فشار متوسط جایگزین شده و نتایج رضایت بخشی نیز به دنبال داشته است.

            هادی های آلومینیومی نسبت به مس ، از درجه رسانایی و استقامت کششی پایین تری برخوردارند ، بنابراین برای انتقال جریان مساوی ، باید سطح مقطع هادی آلومینیوم از هادی مسی ، بزرگتر انتخاب شود ولی وزن مخصوص آلومینیوم در حدود یک سوم مس می باشد. بنابراین برای قابلیت هدایت برابر ، وزن هادی آلومینیوم فقط نصف وزن مس خواهد بود که البته در این حالت ، قطر هادی آلومینیومی مقداری بزرگتر از قطر هادی مسی خواهد بود. در جدول (1-1) مقایسه خواص مربوط به دو هادی آلومینیوم نسبت به مس ارایه شده است.

     

     

    جدول (1-1) مقایسه هادی ها

    ردیف

    موضوع

    مس

    آلومینیوم

    1

    نسبت هدایت برای سطح مقطع مساوی

    1

    0.6

    2

    نسبت سطح مقطع ها با مقاومت مساوی

    1

    1.66

    3

    نسبت قطرها با مقاومت مساوی

    1

    1.29

    4

    نسبت وزن ها برای سطح مقطع مساوی

    3.3

    1

    5

    نسبت وزن ها با مقاومت مساوی

    2

    1

     

     

     

            هر گاه درجۀ خلوص هادی آلومینیومی 99.5 درصد باشد ، آن را هادی (( تمام آلومینیومی )) 1 "AAC " می گوییم که مقاومت مکانیکی (( یک رشته سیم آلومینیومی آن )) آن را در حدود (Kg/mm2) 19-16 بوده و به علت پایین بودن این استقامت مکانیکی ،در شبکه های فشار ضعیف و اسپن های کوتاه کاربرد دارند. در اغلب کشورهای جهان که قیمت آلومینیوم به مراتب کمتر از مس است ، درشبکه های فشار ضعیف و سیستم های توزیع هوایی و حتی کابل ها ، از هادی های آلومینیومی استفاده می شود. از دیگر کاربردهای سیم های آلومینیومی ، می توان اتصالات و پل های اتصال بین کلمپ انتهایی و خط هوایی فشار قوی ، رابط های ثابت و نیز باس بارهای مقطع استوانه ای ثابت رانام برد.

            علاوه بر جنبۀ کاربرد اقتصادی سیم های آلومینیومی ، ازاین هادی ها ، به علت وزن سبکتر آن ، به صورت سیم های روپوش دار مانند شبکۀ کابل های خود نگهدار هوایی نیز استفاده می شود ، که توسط روپوش عایق آن ، قابلیت استفاده در شبکۀ توزیع فشار ضعیف و فشار متوسط ( به دلیل کاهش حریم مورد نیاز خط ) ، و مسیرهای پر درخت بیشتر اسستفاده می شود. شکل (2-1 ) سه نوع سطح مقطع هادی های تمام آلومینیومی (AAC ) متداول در ایران را نشان می دهد. این هادی ها به صورت 3 ، 7 ، 19 ، 37  رشته ای ساخته می شوند. نکتۀ قابل توجه ، در کاربرد سیم های آلومینیومی همراه و یا اتصال آن با هادی های مسی است که استفاده از بست های مخصوص روپوش دار، به منظور جلوگیری از اثرات خوردگی بین این دو فلز حایز اهمیت است.

            هرگاه درجۀ خلوص هادی آلومینیومی حدود 98 درصد بوده و بقیۀ آلیاژ را به عنوان مثال منیزیم و سیلیکان 1 تشکیل دهد، هادی به نام (( آلملک ))2 و یا (( آلدری )) 3 ( آلیاژ آلومینیوم ) گفته می شود که دارای استقامت مکانیکی بیشتر ودر حدود ( Kg/mm2) 33 می گردد. این هادی به طور معمول در شبکه های فشار متوسط توزیع وتا سطح ولتاژهای حدود 60 کیلو ولت قابل استفاده است که در آن مناطق فشارباد ویا قطر یخ کم می باشد. هادی های آلیاژ آلومینیوم ( AL- Alloy)  نسبت به هادی های تمام آلومینیوم ، دارای قابلیت هدایت تا 15 درصد کمتر هستند ، یعنی مقاومت الکتریکی آن ها به علت اضافه شدن آلیاژ ها بیشتر شده است. امروزه علاوه بر روش گفته شده برای زیاد کردن استقامت مکانیکی هادی های آلومینیومی ، استفاده از رشته های فولادی گالوانیزه شده یا آلیاژهای فلزی که در مغز هادی ها قرار گرفته و آن ها را تقویت می کند ، کاربرد زیادی یافته است. به این هادی ها  هادی آلومینیومی تقویت شده با مغز فولاد   A.C.S.R  و یا A.C.A.R گفته می شوند. این سیم ها با استقامت مکانیکی قابل قبول که دارند ، در کلیۀ شبکه های فشار متوسط ، فشار قوی و فوق فشار قوی استفاده می شوند.

    2-فولادَ

             فولاددر میان سایر موارد دارای بیشترین استقامت مکانیکی و کمترین قابلیت الکتریکی برای ساخت سیم هاست. به همین دلیل سیم های فولادی در موارد محدودی از جمله مواردی که استحکام مکانیکی در درجه اول اهمیت قرار دارد و یا باید قدرتهای کم انتقال یافته و به طور کلی فقط در یک فاصله کوتاه در شبکه فشار متوسط به کار رود مورد استفاده قرار می گیرد.به عنوان مثال عبور از روی رودخانه ها یا بستر عریض و فواصل عبوری از روی آبراهه ها و کانال ها نمونه هایی از این موارد است .هادیهای فولادی برای سیم های محافظ یا زمین ،خطوط هوایی،سیم سیستم های مهارو در بسیاری دیگر به عنوان مغزی و یا رشته میانی سیم های هوایی استفاده میشود.در این صورت،فولاد را به طور معمول با عمل گالوانیزه کردن یا با پوشش دادن به صورت دیگر در مقابل خوردگی حفاظت می نماید.امروزه هادی های فولادی با روکش مسی یا روکش آلومینیومی به  عنوان سیم محافظ هوایی در خطوط انتقال کاربرد وسیع تری دارند .در ادامه،جدول مقایسه برای مشخصات فیزیکی فلزات بکار رفته در سیم های خطوط هوایی توزیع آورده شده است.

    جدول (2-2) : مشخصات فیزیکی فلزات اصلی سیم ها

     

     

     

    نام فلز

    وزن مخصوص

    {g/cm^2}

    ضریب انبساط طولی بین صفر تا

    [1/^0c]100^0c

    استقامت کششی

    [Kgf/mm^2]

    مقاومت الکتریکی

    [mm^2/mm]

    نقطه ذوب

    [°C]

    مس آلومینیوم فولاد

    69/8

    07/2

    08/7

    86/61

    86/33

    5/11

    45~35

    19~16

    130~110

    0178/0

    029/0

    17/0

    1083

    3/217

    1350

             استقامت کششی یا همان حد کشسانی،مقدار کشیدگی است که فلز می تواند تحت فشار کششی تحمل نماید،به طوری که هنوز توانایی بازگشت به ابعاد اولیه اش را دارا باشد،یعنی پس از برداشتن فشار،ماده دچار تغییر شکل دایمی نشود.مقدار استقامت کششی هادی ها را بر حسب کیلوگرم نیرو بر میلی متر مربع (ویا کیلوگرم نیرو بز سانتی متر مربع )بیان می نمایند و نسبت انبساط سیم در واحد طول یعنی میلی متر در هر متر، با عنوان ضریب کشسانی نامیده و اندازه گیری می شود که عامل مهمی در تعیین میزان شکم دادن هادی های تحت بارگذاری به حساب میآید.

             ضریب انبساط طولی (یا خطی ) ویژگی دیگری از ماده ٌٌ تشکیل دهندهٌ سیم هاست، که عملکرد هادی ها را تحت تاثیر قرا می دهد.ضریب حرارتی انبساط طولی، مقدار تغییر در طول ماده در اثر انبساط است که در اثر دما بوجود می آید و در طراحی و ساخت خطوط هوایی در نظر گرفته می شود.این ضرایب در استفاده ترکیبی از دو سیم، مانند آلومینیوم و فولاد مورد توجه قرار می گیرند

     

    1-5-سیم آلومینیومی با مغز فولادی (ACSR)

             هرگاه به منظور ازدیاد مقاومت مکانیکی هادی آلومینیومی، درون هادی را با رشته های فولادی تقویت کنند، سیمی با قابلیت الکتریکی و مکانیکی منهسب بدست می آیدکه بر سایرهادیها برتری داشته و بطور گستردهای در خطوط هوایی فشار متوسط توزع مورد استفاده قرار می گیرد. این هادی ها به طور اختصار سیم آلومینیوم فولاد نیز گفته می شود.قسمت خارجی این هادی را حداقل هفت مفتول (یا رشته) از جنس آلومینیوم پوشانده و مفتول یا مفتول هایی فولادی مرکز آن را تشکیل می دهند. جنس مفتول هایی با مقطع دایره، برای آلومینیوم ازنوع سخت مطابق بااستاندارد BS2627 خواهد بود. مقاومت مخصوص الکتریکی این سیم ها تابع درجه خلوص و شرایط فیزیکی آن می باشد.

             امروزه در بیشتر کشورهای جهان، برای خطوط انتقال انرژی الکتریکی از انواع مختلف هادی های A.C.S.R استفاده می شود.در کشور ما نیز تعدادی از هادی های آلومینیوم فولاد از میان انواع مختلف آن انتخاب و توسط وزارت نیرو اعلام می گردد، تا به منظور تنوع زدایی و افزایش تولید داخل در سطح کشور مورد استفاده قرار گیرد.

     

    نامگذاری سیم های آلومینیوم فولاد

             در استانداردهای کشورهای مختلف، برای نامگذاری هادی های مورد استفاده روشهای متفاوتی وجود دارد. استاندارد سیم های آلومینیوم فولاد سیستم توزیع ایران نیز از استاندارد انگلیسی (BS-215 ) اقتباس شده است.      

                            DOG                                           MINK                                       FOX    

     

                     6 رشته آلومینیوم                                   6 رشته آلومینیوم                           6 رشته آلومینیوم 

                        7رشته فولاد                                      یک رشته فولاد                             یک رشته فولاد

     

     

     

    استفاده از کابل OPGW

    سيم محافظ هوايي كه در بالاي برج و در ارتباط فيزيكي با بدنه برج نصب مي‌شود،‌حفاظت سيستم انتقال نيرو در مقابل اصابت مستقيم صاعقه به هادي فاز و ولتاژ القايي در هادي‌هاي فاز در اثر اصابت صاعقه به زمين اطراف خط رابر عهده دارد. سيم‌هاي محافظ قديمي،‌ فقط به منظور محافظت خط انتقال بكار مي‌رفتند، اما امروزه استفاده از سيم‌هاي محافظ OPGW باعث شده است كه اين نوع سيم محافظ با دو هدف محافظت و انتقال اطلاعات بكار رود. سيم محافظ OPGW از فيبرهاي نوري مخابراتي پوشيده شده با پوشش شيشه‌اي انعطاف‌پذير ساخته شده است كه اين مجموعه توسط هادي‌هاي فلزي به هم بافته شده متحدالمركز احاطه شده است. اين هادي‌هاي فلزي مي‌توانند در يك يا چند لايه باشند. اين دو مجموعه (مجموعه‌هاي فيبر نوري و هادي‌هاي فلزي) اهداف دوگانه مشخصات الكتريكي و فيزيكي هادي‌هاي محافظ قديمي و انتقال اطلاعات را فراهم مي‌كنند. تامين همزمان دو هدف فوق موجب شده است كه طراحان خطوط نيرو مايل به استفاده از اين تكنولوژي شده و نه تنها در خطوط انتقال در دست تاسيس از آن استفاده كنند،‌ بلكه در خطوط قديمي نيز به تعويض سيم‌هاي محافظ موجود پرداخته و از اين نوع سيم محافظ استفاده شود. در كشور ما نيز به همت سازمان توسعه برق ايران تعويض سيم‌هاي محافظ موجود با كابل OPGW شروع شده است. تهيه جدول آمار هواشناسي براي محدوده مسير خط يكي از موارد مهم در طراحي و محاسبات OPGW تعيين شرايط بارگذاري منطقه است. اين كار نيازمند آمار هواشناسي از قبيل درجه حرارت محيط طي ماههاي مختلف سال، سرعت باد و ضخامت يخ در منطقه خواهد بود. تعيين شرايط بارگذاري منطقه تعيين شرايط بارگذاري منطقه به دو روش انجام مي‌شود: الف: بر اساس پهنه‌بندي شرايط جوي منطقه‌اي داراي اهميت زيادي بوده لذا تهيه آمار هواشناسي منطقه مورد نظر جهت پيش‌بيني بارهاي اضافي احتمالي روي برج وتامين ضرايب اطمينان مورد نياز، از اهميت بسيار بالايي برخوردار خواهد بود. حالاتي كه براي بارگذاري انتخاب مي‌شود بايد شامل تمام شرايط جوي آن منطقه باشد. در غير اين صورت شرايط در نظر گرفته نشده ممكن است منجر به افزايش فلش، كشش و يا انحراف زنجيره مقره خارج از حدود پيش‌بيني شده شود. بديهي است كه تغيير هر يك از موارد فوق نسبت به مقادير پيش‌بيني شده مي‌تواند مشكلاتي مانند پارگي سيم و يا آسيب برج را بدنبال داشته باشد. در ايران با توجه به وسعت كشور و تنوع آب و هوايي در قسمتهاي مختلف، مناطق به چهار حالت سبك،‌متوسط، سنگين و فوق سنگين‌ تقسيم‌بندي شده است. اين تقسيم‌بنديها با توجه به مسائلي از قبيل حداقل درجه حرارت، حداكثر درجه حرارت و ميزان و سرعت وزش باد، صورت مي‌گيرد.

    اولويت كاربرد OPGW و انواع آن مي‌توان گفت اصلي‌ترين دليل كاربرد كابل محافظ OPGW، تامين همزمان دو هدف محافظت خود انتقال در برابر صاعقه و انتقال اطلاعات باشد. اين انتقال مي‌تواند به منظور موارد زير بكار رود: - انتقال اطلاعات بين پستهاي موجود در مسير خط - استفاده از اين مسير انتقال اطلاعات براي شبكه مخابرات كشور - ايجاد يك شبكه فيبر نوري در سراسر كشور و در نتيجه امكان كنترل از راه دور نيروگاهها، پستها و تجهيزات خط بر اساس تجربيات بدست آمده. با توجه به زمان رفع خطا در شبكه و سطح اتصال كوتاه آن، مي‌توان مقدار انرژي ايجاد شده در اثر اتصال كوتاه سيستم را بدست آورد. چنانچه مقدار انرژي قابل تحمل كابل OPGW بيشتر از مقدار انرژي سيستم در زمان اتصال كوتاه باشد، كابل OPGW با سطح مقطع مورد نظر مي‌تواند پاسخگوي انرژي آزاد شده در زمان اتصال كوتاه باشد. طبق استاندارد IEEE در صورتي كه مقاومت زمين برج‌ها در نزديكي پست زياد باشد (Re>20?) و براي حفاظت در برابر صاعقه نيز از دو سيم محافظ استفاده شود، از هر سيم 40درصد جريان اتصال كوتاه عبور مي‌كند. در صورت استفاده از يك سيم محافظ نيز اين عدد برابر با 80 درصد خواهد بود. چنانچه مقاومت زمين برج‌ها در نزديكي پست كم باشد (Re>3?) نيز اين درصدها تا حدود 35درصد و 70درصد كاهش مي‌يابند. در انتخاب كابل OPGW بايد مواردي از قبيل تحمل جريان اتصال كوتاه سيستم، شرايط بارگذاري برج‌هاي موجود در خط، حداكثر نيروي كشش به كابل و ... در نظر گرفته شود.

     

     بنابراین طراحی و انتخاب سیم محافظ مشابه سیم هادی و با توجه به دو نقطه نظر الکتریکی و مکانیکی صورت می گیرد :

    الف) نقطه نظر الکتریکی :

           سیم محافظ بایستی قابلیت انتقال جریانهای اتصال کوتاه و جریانهای ناشی از تخلیه جوی ( رعد و برق ) یا اصابت صاعقه را داشته باشد .

    1- جریانهای ناشی از اتصال کوتاه :

          بیشترین آمار اتصال کوتاه در خطوط انتقال نیرو مربوط به اتصال کوتاه تکفاز به زمین می باشد . این اتصال به دلایل مختلف از جمله شرایط طوفانی ، آلودگی مقره ها ، برخورد اجسام خارجی مانند شاخه درختان و پرندگان و غیره اتفاق می افتد . پس از بروز اتصالی جریان اتصال کوتاه از طریق سیم محافظ به زمین منتقل می شود . بنابراین سیم محافظ بایستی توانائی عبور این جریان را داشته باشد . البته برای انتخاب سیم محافظ کل جریان اتصالی در نظر گرفته نمی شود زیرا جریان اتصال کوتاه در طرفین برج و در دو جهت در سیم محافظ جاری می شود . طبق استاندارد ( IEEE ) 80 درصد جریان اتصال کوتاه در انتخاب سیم محافظ در نظر گرفته می شود . مقطع سیم محافظ برای تحمل این میزان جریان بستگی به زمان تداوم اتصالی دارد . سطح مقطع مناسب سیم محافظ هوائی برای تحمل جریان اتصالی از رابطه ی زیر بدست می آید :

     

    : جریان اتصال کوتاه برحسب آمپر .

    A : سطح مقطع سیم محافظ .

    و K : ضریب ثابت می باشد .

    این ضریب بستگی به نوع سیم محافظ دارد و به شرح ذیل می باشد :

    ACSR :            K = 85

    فولاد گالوانیزه :          K = 49

    فولاد با روکش آلومینیوم :      K = 92

    2 – جریانهای ناشی از تخلیه جوی ( رعد وبرق ) و اصابت صاعقه :

          در اینجا ابتدا به پدیده تخلیه جوی  مختصراً اشاره ای می کنیم . ابرها در اثر اصطکاک با مولکولهای هوا باردار می شوند این بارها می توانند مثبت ویا منفی باشند معمولاً قسمت فوقانی ابرها دارای بار مثبت و قسمت تحتانی دارای بار منفی هستند بهر حال گردایان ولتاژ در توده ابر متغیر ودر حدود ( V/Cm  ) 100 – 50 می باشد . ( بعنوان مثال توده ابر در ارتفاع 3000 متری بطور متوسط پتانسیلی برابر با ( kV  ) 000،20 دارد . )

    بارها الکتریکی تخلیه شده ابرها با سرعت نور ودر دو جهت حرکت می کنند و جریان موجی را پدید می آورند ودر عوض چند میکرو ثانیه مستهلک می شودند.

    در اثر تخلیه جوی مستقیم بر روی برجها ویا سیمهای هادی ومحافظ هوائی ، یک جریان موجی ظاهر می گردد .جریان تخلیه بطور لحظه ای در فاصله زمانی بسیار کوتاه ( چند میکروثانیه ) تا مقدار حداکثر خود ( معادل 100-10 کیلوآمپر ) افزایش یافته و سپس بتدریج کاهش می یابد وعبور جریان ناشی از آن موجب القاء ولتاژی درخط می شود که بصورت موج سیار تجلی می یابد سرعت افزایش این ولتاژ موجی تخلیه به حدود 1000 – 500 کیلوولت بر میکروثانیه بالغ می گردد.

    ب – نقطه نظر مکانیکی :

           برای انتخاب سیم محافظ مناسب علاوه بر بررسی مشخصات الکتریکی بایستی برسی هائی از نظر مکانیکی نیز بعمل آید . شرایط بارگذاری برای سیم محافظ معمولاً همان شرایط انتخاب شده برای هادی در مناطق مختلف بارگذاری می باشد با این تفاوت که علاوه بر رعایت اطمینان مجاز برای هر حالت خاص بارگذاری ، لازم است حداقل فاصله هوائی و زاویه حفاظت مورد نیاز بین سیم محافظ و هادی در وسط اسپن و در بدترین حالت بارگذاری کنترل شود . معمولاً فلش سیم محافظ را 80 تا 90 درصد فلش سیم فاز در شرایط عادی ( E.D.S  ) می گیرند که اینکار بدلیل رعایت فواصل ایمنی مجاز بین سیم هادی و محافظ داشتن زاویه حفاظت مناسب جهت هادیها و مسئله گالوپینگ می باشد .

    برای کنترل فاصله بین هادی و سیم محافظ در وسط اسپن با داشتن کشش سیم محافظ در شرایط عادی ( E. D. S  ) توسط معادله حالت مقدار کشش وفلش را در سایر حالات بارگذاری بدست می آوریم و در هر حالت فاصله سیم فاز از سیم محافظ را با کنترل فلش ها ثابت نگه می داریم این فاصله در وسط اسپن باید حتماً رعایت شود .

           با توجه به بررسی های انجام شده مشاهده گردیده که در طراحی وانتخاب سیم محافظ ، داشتن مقاومت الکتریکی کم مطلوبست تا محافظ فیزیکی خوبی برای سیم فاز باشد . اما از آنجایی که افزایش قطر هادی مزبور سبب گرانی آن می شود بهتر است که با کاهش مقاومت پایه سیم محافظ با قطر کمتری را انتخاب نمود از طرفی توجه به این مطلب ضروری است که تشکیل برف و یخ روی سیم زمین سریعتر بوده واین سیم مقدار ضخامت یخ بیشتری را دارا می باشد .در حالی که بعلت گرم شدن هادیهای اصلی در اثر جریان الکتریکی یخ روی آنها دیرتر تشکیل می شود وزودتر از بین می رود به همین دلیل سیم محافظ هوائی باید حتی الامکان در مقایسه با دیگر هادیهای خط دارای مقاومت مکانیکی بیشتری باشد و برای این منظور از هادیهای فولادی با پوشش آلومینیومی و یا هادیهای آلومینیوم فولادی با استقامت زیاد استفاده می شود  . در مناطق آلوده ( کنار دریا و مناطق صنعتی ) نیز از سیم محافظ فولاد گالوانیزه با روکش آلومینیم که در قبال خوردگی مقاوم هستند استفاده می شود و در نزدیکی نیروگاهها و پستهای فشار قوی جهت داشتن مقاومت کم از سیم هایی که دارای رشته های آلومینیومی ( ACSR ) با استقامت زیاد هستند استفاده می شود .

           در ایران اغلب از همان مغزی هادیهای خط جهت سیم محافظ هوائی در خطوط انتقال نیرو استفاده می شود .زیرا مقدار جریانی که لازمست از سیم محافظ عبور نماید کمتر از هادیست از طرفی چون بایستی سیم محافظ سخت تر کشیده شود وزن مغزی  فولادی از خود هادیها سبکتر بوده وامکان سخت تر کشیدن آن بیشتر است .

           در کشورهای دیگر جهت سیم محافظ هوایی از سیمهای یافته شده ( مانند 7.No.8 ) و یا سیم گالوانیزه با روکش آلومینیم  استفاده شود ( در کشور ما نیز برای تعدادی از خطوط مورد استفاده قرار گرفته است )


    این مطلب تا کنون 2302 بار بازدید شده است.
    ارسال شده در تاریخ پنجشنبه 11 دي 1348 [ گزارش پست ]
    منبع
    برچسب ها : محافظ ,هادی ,استفاده ,انتقال ,آلومینیوم ,آلومینیومی ,اتصال کوتاه ,خطوط انتقال ,محافظ هوائی ,مورد استفاده ,اتصال كوتاه ,جریان اتصال کوتاه ,تعيين ,
    سیم محافظ هوائی

تبلیغات


    Ads1

پربازدیدترین مطالب

آمار امروز سه شنبه 3 مرداد 1396

تبلیغات

جهت سفارش تبلیغات با ایمیل زیر در ارتباط باشید
mohsen_msl@yahoo.com

تبلیغات

ads3

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر